Siem Reap

10 april 2020 - Mol, België

Uiteraard kan Siem Reap niet ontbreken aan onze toer door Cambodja! De beste beschrijving voor Siem Reap die ik vond is:

Siem Reap ligt in het westen van Cambodja, op ruim 300 kilometer van de hoofdstad Phnom Penh en is vooral bekend dankzij de nabijgelegen tempels van Angkor. Siem Reap is de afgelopen jaren ontzettend snel gegroeid. Het was tijden een klein backpackers plaatsje maar met de groeiende bekendheid van de Angkor tempels is ook Siem Reap gegroeid. Zo zijn de internationale hotelketens inmiddels aanwezig om de meer dan een miljoen bezoekers die de stad jaarlijks aandoen te ontvangen. Ook voor de backpackers zijn er genoeg voorzieningen; er zijn honderden guesthouses en ook goedkoop een maaltijd krijgen kan vrij gemakkelijk.

Ongeveer drie kilometer ten noorden van Siem Reap liggen de tempels van Angkor, het grootste tempelcomplex in de wereld. Dit complex is wereldberoemd geworden door de tempel Angkor Wat. Het is absoluut één van de hoogtepunten van Cambodja en zelfs van heel Azië.

Angkor Wat Siem Reap00000

Wat te doen in Siem Reap?

# Old Market

Ook wel bekend als de Psar Chaa. Dit is een echte Cambodjaanse markt. De markt is er al sinds 1920 en sinds die tijd is het natuurlijk behoorlijk veranderd. Natuurlijk verkopen locals hier nog steeds hun groente, maar een groot deel draait hier om toeristen. Je kunt hier alles kopen. Van lokale kruiden tot verse producten en van krokant gebakken vogelspinnen tot octopus. Je kunt er tegenwoordig ook kleding en souvenirs kopen. Dit is een leuke plek om de lokale gerechten te proberen.

Old Market Siem Reap

# Verken de stad

Siem Reap is geen hele bijzondere stad. Er is niet heel veel te zien in de stad. Er is wel een hoop te doen en een leuke manier om het dagelijkse leven van de stad te zien is door gewoon een rondje te lopen. Je kunt hier van alles doen. Eten in oneindig veel restaurants, onderhandelen met een souvenir verkoper, een pedicure krijgen van een vis, een kookles volgen en nog veel meer. Je kunt je hier makkelijk een dag vermaken.

# Pub Street

Pub Street is dé straat van Siem Reap. Het is de straat van de feestjes en gezelligheid. Het heeft helemaal niets te maken met cultuur of authenticiteit. Deze straat is gericht op maar één ding; het vermaken van toeristen. Je zou deze straat het beste kunnen vergelijken met Khao San Road in Bangkok. Het is een beetje een guilty pleasure. Veel reizigers klagen steen en been over de negatieve ontwikkelingen van bijvoorbeeld Siem Reap om vervolgens toch een drankje te doen in Pub Street. Je hebt er bars, pubs, night clubs, restaurants en schimmige tentjes. Het is dé plek voor backpackers.

Pub Street Siem ReapPub Street Siem Reap 2

#5 Bezoek het Landmine Museum

Cambodja heeft een behoorlijk heftige geschiedenis achter de rug. Allereerst met de Khmer Rouge, waar miljoenen mensen zijn gestorven. Ook tijdens de Vietnam Oorlog heeft Cambodja de nodige klappen gehad. In Cambodja lagen in die tijd veel landmijnen. In het landschap van Cambodja schijnen nog zo’n 6 miljoen (!) landmijnen te liggen. In het Landmine Museum, kun je meer leren over de geschiedenis van het land, maar vooral over de impact van de landmijnen. Het is heftig om te zien hoe lokale mensen de dupe werden van de oorlog.

#6 Huur een brommer

Siem Reap is geen hele spectaculaire stad, maar de omgeving is best mooi. Je kunt een scooter huren en een dag rondrijden. Met Maps.me is dat tegenwoordig heel makkelijk. Onderweg kom je groene rijstvelden, lokale dorpen, marktjes en mooie landschappen tegen. Eerlijk gezegd was dit voor ons een van de leukste dingen om te doen.

Onze slaapplaats in Siem Reap is ook weer een pareltje (hopen we! 😊) We zullen van 31 juli tem 2 augustus verblijven in het Central Corner d'Angkor.

Central corner d'Angkor Siem Reap00002Central corner d'Angkor Siem Reap00003Central corner d'Angkor Siem Reap00004Central corner d'Angkor Siem Reap00000Central corner d'Angkor Siem Reap00001